Dlaczego potrzebujesz kompleksu przedtreningowego?

Dla początkujących łatwo jest być zdezorientowanym przez nowoczesną gamę suplementów diety dla sportowców. Należą do nich gainery, spalacze tłuszczu, białka, aminokwasy, kompleksy witaminowo-mineralne i inne różne produkty wykorzystywane do różnych celów według własnego schematu. Tutaj będziemy mówić o kompleksie przedtreningowym — produkcie, który zawiera mieszankę składników mających na celu poprawę jakości treningu i poprawę wyników.

Co wchodzi w skład kompleksu przedtreningowego?

  • Kreatyna. Posiada szereg korzystnych właściwości wpływających na siłę, wzrost, pompę mięśniową, wytrzymałość i metabolizm tkanek. Zwiększa nawodnienie mięśni, zatrzymuje wodę w tkance mięśniowej, dzięki czemu są one wizualnie bardziej zaokrąglone i wydatne. Kreatyna jest ważna przy krótkotrwałych, intensywnych ćwiczeniach, takich jak w sportach drużynowych, sprincie i podnoszeniu ciężarów. Suplement zalecany jest w przypadku zaniku mięśni. Kreatynę dodaje się również do diety wegetarian, których organizmowi brakuje aminokwasów do jej samodzielnej syntezy. Inną przydatną cechą kreatyny jest jej zdolność do zmniejszania bólu i pieczenia mięśni spowodowanego nagromadzeniem kwasu mlekowego.
  • Betaina występuje w produktach naturalnych, takich jak pszenica, buraki i zielone warzywa i jest pochodną aminokwasu glicyny. Mocne przedtreningówki link zawierają betainę w wyniku zdolności tego składniku do zatrzymywania wody w komórkach mięśniowych, dzięki czemu mięśnie stają się bardziej odporne na stres i łatwiejsze do wytrenowania. Ponadto przyjmowanie betainy zwiększa stężenie we krwi hormonów anabolicznych, takich jak hormon wzrostu, przy jednoczesnym spadku stężenia hormonu katabolicznego — kortyzolu. Betaina wspomaga syntezę naturalnej kreatyny, zwiększając tempo wzrostu mięśni i zwiększając ich siłę.
  • Aminokwasy — arginina, tyrozyna i BCAA. Tyrozyna zwiększa syntezę katecholamin, co skutkuje stale wysokim poziomem adrenaliny. Aminokwasy rozgałęzione (BCAA) pełnią szereg istotnych funkcji w organizmie. Są one strukturalnym składnikiem białek mięśniowych, stanowiąc 35% wszystkich aminokwasów w mięśniach. Działają one również jako źródło energii, dlatego zwiększony poziom ćwiczeń prowadzi do degradacji BCAA w mięśniach, a ich poziom w osoczu spada. Może to powodować stopniową degradację mięśni, redukując efekt treningu do zera. Dlatego też zaleca się przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych nie tylko w ramach przedtreningówki, ale również w trakcie treningu w postaci rozpuszczonej w wodzie oraz na zakończenie treningu.
  • Adaptogeny pochodzenia roślinnego — żeń-szeń, rhodiola rosea, magnolia-vine, eleuterokokus. Substancje te mają udowodnione właściwości mające na celu zwiększenie wytrzymałości organizmu i potencjału adaptacyjnego do zwiększonego wysiłku fizycznego. 
  • Ekstrakt z granatu, zawarty w wielu nowoczesnych przedtrenówkach, jest w stanie zwiększyć syntezę NO dzięki zawartym w nim azotanom i polifenolom, które zwiększają metabolizm w tkankach mięśniowych i przyspieszają regenerację po dużych obciążeniach.

Plusy i minusy suplementów przedtreningowych

Do niezaprzeczalnych zalet kompleksów przedtreningowych należy ich zdolność do napełniania organizmu energią, dawania uczucia wigoru i przedłużania czasu intensywnej pracy mięśni.

W zależności od składu można uzyskać różne efekty:

mocne przedtreningówki
  • Zwiększony przyrost mięśni — nawet do 2 kg beztłuszczowej masy ciała miesięcznie;
  • Spalanie tkanki tłuszczowej — intensywna praca mięśni stymuluje uwalnianie kwasów tłuszczowych i wykorzystuje je jako źródło energii;
  • Zwiększona wydajność — stymulujące składniki przedtreningówki obniżają próg odczuwania bólu, pozwalając Ci pracować na granicy swoich możliwości i szybciej osiągać znakomite wyniki.

Do wad mocnych przedtreningówek należy ich działanie obkurczające naczynia krwionośne, które może wywoływać nadciśnienie u osób z chorobami układu krążenia.

Dodatkowo efekt przyjmowania suplementów stopniowo się zmniejsza, szczególnie w przypadku używek działających na ośrodkowy układ nerwowy. Organizm bardzo szybko nabiera tolerancji na kofeinę, więc albo zwiększ dawkę, albo zrób sobie przerwę i zacznij brać ją ponownie po kilku tygodniach.