Odżywki na masę – kiedy i jak stosować?

Powodów na to, aby rozpocząć trening na siłowni jest mnóstwo. Jedni chcą po prostu zadbać o zdrowie oraz kondycję, innym zależy na zgubieniu kilku kilogramów, jeszcze inni ćwiczą po to, aby zwiększyć masę mięśniową. I wbrew pozorom to właśnie ci ostatni często borykają się z niezadowalającymi efektami treningowymi, ponieważ aby mięśnie rosły w satysfakcjonującym tempie, należy przestrzegać odpowiednio zbilansowanej i kalorycznej diety, co bardzo często staje się problematyczne. Spożywanie kilku obfitych i wysokobiałkowych posiłków w ciągu dnia jest nie tylko uciążliwe ze względu na proces przygotowywania jedzenia, ale również dlatego, że żołądek ludzki ma pewne ograniczenia i zdarza się tak, że bardzo trudno dojeść ostatnie posiłki. Co zrobić w sytuacji, gdy zależy nam na budowaniu masy mięśniowej, a ze względu na czas czy brak apetytu nie możemy spożyć wystarczającej ilości kalorii dziennie? Z pomocą przychodzą odżywki na masę, które łatwo i skutecznie dostarczą odpowiedniej ilości makroskładników.

Co to są odżywki na masę?

Najprościej rzecz ujmując, są to suplementy, które wspomagają przyrost tkanki mięśniowej. Może to być po prostu odżywka, która w swoim składzie ma białko serwatkowe lub inne, na przykład roślinne, stymulujące mięśnie do lepszej pracy i regeneracji. Odżywka białkowa jest przydatna w sytuacji, kiedy dostarczenie wystarczającej ilości białka z jedzenia jest trudne. Osoby, których celem jest budowanie masy mięśniowej, powinny spożywać około 2 gramów białka na kilogram masy ciała. Dodanie do jadłospisu koktajlu z odżywki białkowej znacznie ułatwia utrzymanie odpowiedniej ilości tego makroskładnika. 

odżywka na masę

Poza zwykłymi odżywkami białkowymi na rynku dostępne są tak zwane gainery, czyli posiłki w proszku, mające w składzie białko oraz sporą ilość węglowodanów. Dzięki temu produkt ten dostarcza większej ilości kalorii i świetnie sprawdzi się osobom, które mają problem z przyswojeniem odpowiedniej ich ilości, na przykład ze względu na mniej pojemny żołądek. Wybierając gainer warto zwrócić uwagę na jego skład. Około 25% składu tego produktu powinny wynosić dobrej jakości białka, najlepiej izolat białka serwatkowego, gdyż szybko wchłania się w organizmie. Mniej więcej 60% odżywki to węglowodany – tutaj warto zwrócić uwagę na to, by były to węglowodany złożone. Dobrej jakości gainer powinien zawierać również takie dodatki jak: BCAA, kreatyna, czy l-glutamina oraz witaminy i minerały.

Jak dopasować odżywkę?

Aby odżywki na masę (tutaj) spełniały swoją rolę, należy dobrać je odpowiednio do swoich potrzeb i oczekiwań treningowych. W przypadku, gdy ćwiczący jest w stanie utrzymywać dietę z odpowiednio wysoką kalorycznością, a brakuje mu jedynie odpowiedniej ilości białka w pożywieniu, wystarczy sięgnąć po klasyczną odżywkę białkową. Jeśli jednak to nie da zadowalających efektów lub trenujący potrzebuje przyjmować jeszcze więcej kalorii, można rozważyć zainwestowanie w gainer. Aby dobrać produkt z odpowiednim dla siebie składem, na pewno warto zasięgnąć rady specjalisty, na przykład swojego trenera na siłowni lub wyszkolonego personelu w sklepie z odżywkami. Taka pomoc da gwarancję, że wybierze się najbardziej efektywny i jednocześnie bezpieczny suplement.

W jaki sposób stosować suplementy na masę?

Najważniejsze jest to, aby zawsze kierować się instrukcją podaną przez producenta na opakowaniu i na własną rękę nie zwiększać ilości przyjmowanego produktu. Odżywki na masę mogą być zażywane jako lekki posiłek przedtreningowy, mniej więcej na godzinę przed pójściem na siłownię lub jako potreningówka, zaraz po skończonych ćwiczeniach. Ponieważ suplementy te występują w postaci proszku, łatwo można wziąć je ze sobą do szkoły czy pracy i po zmieszaniu z wodą wypić jako pełnowartościowy zamiennik szybkiej przekąski.